ICube   >   Actualités : Prix FMTS pour Nina Dufour (équipe IPP)

Prix FMTS pour Nina Dufour (équipe IPP)

sept. 29 2023

Le Prix de la 10èmes journées de la Fédération de Médecine Translationnelle de Strasbourg des 21 et 22 juin 2023 pour le thème Biomatériaux, Imagerie et Robotique a été attribué à Nina DUFOUR, doctorante de l'équipe IPP* du laboratoire pour sa présentation intitulée "Elastographie optique plein champ par corrélation de bruit dans des milieux isotropes et anisotropes par holographie numérique".

Cette présentation porte sur une méthode d'élastographie par corrélation de bruit par holographie numérique développée au sein de notre équipe. Celle-ci permet d'estimer l'élasticité d'un milieu. On présente ici les premiers résultats sur milieux isotrope et anisotrope.

Résumé : The stiffness of a biological tissue is a great indicator of its health state, which is why palpation is usually used by physicians to establish a diagnosis. Shear wave elastography coupled with other medical imaging methods, such as ultrasound and MRI, has demonstrated its clinical utility. Since elastography was introduced
in OCT, ultrasound and MRI methods for elastography have been adapted to optical approaches. In particular, shear wave elastography using digital holography allows to perform contactless full-field quantitative elasticity measurements, which has a real potential for clinical applications. In our team, we are developing a noise correlation inspired approach for contactless elastography using holography. A digital holography setup is used to record the shear wave displacement on a scattering field over a short period. This method allows to retrieve a full-field quantitative elasticity map, but also an in-plane anisotropy map of the medium.
Here, we will present the developed method and our latest full-field noise-correlation inspired elastography results on isotropic and anisotropic media. Our approach is first tested on simulations of media with different elasticity and anisotropy parameters. Experimentally, this method is validated on homogeneous agarose samples, both isotropic and anisotropic, then on ex-vivo porcine liver samples.

Le laboratoire la félicite pour son prix.

Prix FMTS Nina Dufour